Visst gör det ont när samarbeten brister? Varför skulle annars juristerna tveka?

Att renässansmänniskan är död kanske inte är så speciellt överraskande – renässansen slutade trots allt för 400 år sedan. Trenden går mot ökad specialisering, och på grund av detta blir vi som individer allt mer beroende av andra. Det krävs fler och fler olika yrkesgrupper för att gå från affärsidé till en gångbar produkt på marknaden. Denna utveckling ställer krav på företag som vill verka på den moderna marknaden. Renässansmänniskan Benjamin Franklin uttryckte det på sitt sätt: ”three may keep a secret when two of them are dead”.

En innovation är inte nödvändigtvis en uppfinning; det kan vara en ny typ kundupplevelse, organisationsform, värdekedja eller kundsegmentering. En innovation är en värdedrivare om den innebär en konkurrensfördel, exempelvis kan en ny organisationsform betyda att ett företag kan leverera en produkt snabbare. Det ligger i alla företags intresse att etablera kontroll över sina konkurrensfördelar; att förstå, bevaka och beskydda det som gör att de har en plats på marknaden. Genom att etablera kontroll över sina konkurrensfördelar kan man bättre kontrollera relationen med konkurrenter och samarbetspartners. Detta kallar vi för en kontrollposition.

Att ge ut en affärshemlighet innebär alltid en risk, men denna risk kan hanteras och begränsas. När informationen (exempelvis i form av en innovation) i sig är en konkurrensfördel är det viktigt att tänka efter vad ett utlämnande kan innebära, och sedan etablera kontroll över hur den sprids. På Benjamin Franklins tid var detta enkelt; man höll tyst helt enkelt. Idag är det betydligt svårare, eftersom information på ett naturligt vis sprids i alla riktningar. Ska man starta ett företag krävs någon som kan sköta ekonomin, någon som kan bygga och sköta en hemsida och någon som kan leverera själva tjänsten eller produkten. Alla de här personerna (ofta inte ens anställda) behöver tillgång till viss information för att kunna göra sitt jobb.

Det är alltså till synes både nödvändigt och livsfarligt att ge ut viktig information. Frågan är hur man kan avgöra vilken information som man kan ge ut utan för stor risk, och hur man kan kontrollera den när den väl är ute. Hur kan man skydda sin idé? Genom att identifiera det som är era viktigaste konkurrensfördelar, kategorisera dem efter värde (nutida och framtida), och sedan hjälpa er att etablera en kontrollposition som anpassad till ert syfte kan vi på Rouse bidra till både trygghet och konkurrenskraft.

Den 21/4, samlar Rouse ett antal företag för att diskutera företagshemligheter, samarbeten & kontroll, så om du eller ditt företag vill vara med kan ni anmäla er till vårt webinarium via bildlänken nedan.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att […]

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Rouse VD intervjuas i Dagens industri (DI)

(Källa: Dagens Industri, 2020-05-18,”Piratkopior frodas i coronakrisen”) KINAS PIRATKOPIOR FRODAS I CORONAKRISEN HONGKONG. Trots att varuhandel över hela världen avstannat i spåren av virusutbrottet så har en kategori fortsatt att frodas: piratkopior från Kina. Det visar en ny undersökning som Di tagit del av.  Samtidigt anses piraterna vara snabbare på att haka på nya e-handelstrender […]

Värdefull data – myt eller verklighet?

Hela världen har blivit galen i data, och mängden data som samlas in ökar exponentiellt. Värdet av data kan verka uppenbart för alla, men faktum är att varje enskild datapunkt i sig nästan är värdelös; data blir värdefull först när den aggregerats, strukturerats och bearbetats. Detta faktum, tillsammans med några andra av datans unika egenskaper, har långtgående […]

Köp inte kejsarens nya kläder. Lär dig att hitta verkligt värde i innovation.

Vet ni värdet på de tillgångar som era investeringsobjekt sitter på, idag och i framtiden när ni gör er due diligence? Stora investeringar görs i start-ups och scale-up bolag, men sällan görs investeringarna utifrån kunskap om specifikt vilka tillgångar som finns i bolaget och hur dessa tillgångar bidrar till långsiktiga värden. Det finns många myter […]