Visst gör det ont när samarbeten brister? Varför skulle annars juristerna tveka?

Att renässansmänniskan är död kanske inte är så speciellt överraskande – renässansen slutade trots allt för 400 år sedan. Trenden går mot ökad specialisering, och på grund av detta blir vi som individer allt mer beroende av andra. Det krävs fler och fler olika yrkesgrupper för att gå från affärsidé till en gångbar produkt på marknaden. Denna utveckling ställer krav på företag som vill verka på den moderna marknaden, främst ur ett sekretessperspektiv. Renässansmänniskan Benjamin Franklin uttryckte det på sitt sätt: ”three may keep a secret when two of them are dead”.

En innovation är inte nödvändigtvis en uppfinning; det kan vara en ny typ kundupplevelse, organisationsform, värdekedja eller kundsegmentering. En innovation är en värdedrivare om den innebär en konkurrensfördel, exempelvis kan en ny organisationsform betyda att ett företag kan leverera en produkt snabbare. Det ligger i alla företags intresse att etablera kontroll över sina konkurrensfördelar; att förstå, bevaka och beskydda det som gör att de har en plats på marknaden. Genom att etablera kontroll över sina konkurrensfördelar kan man bättre kontrollera relationen med konkurrenter och samarbetspartners. Detta kallar vi för en kontrollposition.

Att ge ut en affärshemlighet innebär alltid en risk, men denna risk kan hanteras och begränsas. När informationen (exempelvis i form av en innovation) i sig är en konkurrensfördel är det viktigt att tänka efter vad ett utlämnande kan innebära, och sedan etablera kontroll över hur den sprids. På Benjamin Franklins tid var detta enkelt; man höll tyst helt enkelt. Idag är det betydligt svårare, eftersom information på ett naturligt vis sprids i alla riktningar. Ska man starta ett företag krävs någon som kan sköta ekonomin, någon som kan bygga och sköta en hemsida och någon som kan leverera själva tjänsten eller produkten. Alla de här personerna (ofta inte ens anställda) behöver tillgång till viss information för att kunna göra sitt jobb.

Det är alltså till synes både nödvändigt och livsfarligt att ge ut viktig information. Frågan är hur man kan avgöra vilken information som man kan ge ut utan för stor risk, och hur man kan kontrollera den när den väl är ute. Hur kan man skydda sin idé? Genom att identifiera det som är era viktigaste konkurrensfördelar, kategorisera dem efter värde (nutida och framtida), och sedan hjälpa er att etablera en kontrollposition som anpassad till ert syfte kan vi på Rouse bidra till både trygghet och konkurrenskraft.

Hur ser era samarbeten ut? Den 29/9 kommer vi på Rouse att hålla ett webinarium om företagshemligheter och samarbeten, och deras relation till kontroll. Välkomna! Anmälan sker via bildlänk nedan.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]