Varför nöja oss med en andraplats?

Enligt Global Innovation Index 2020 är Sverige näst bäst i världen på innovation. Det är en hedersbetygelse och en försäkran om att vi gör mycket rätt. Samtidigt kan man inte låta bli att undra; vad hindrar oss från att bli bäst? Och varför har det någon betydelse egentligen?

Välkommen på ett panelsamtal med Rouse om innovationslandet Sverige.

Innovation, enkelt uttryckt att skapa nya idéer, har genom historien visat sig vara ett mycket kraftfullt verktyg för förändring. Genom att komma på nya metoder, ny teknik och nya sätt att organisera sig kan man skapa stora värden. Det är faktiskt inte orimligt att påstå att innovation på lång sikt är det enda sättet att skapa värde. Men varför är det så?

Anledningen till att innovation är så kraftfullt handlar om en enda unik egenskap som idéer har. De är s.k. icke-rivala, det vill säga att de kan delas och användas av många människor utan att försämras eller förstöras. Detta gör att idéer har förmågan att höja produktiviteten av både kapital och arbete samtidigt (det är delvis för inkorporerandet av detta i ekonomisk teori som Paul Romer fick ”nobelpriset” i ekonomisk vetenskap 2018). Denna unika egenskap, icke-rivalitet, gör innovation till nyckeln som öppnar dörren för långsiktig tillväxt, vilket inte minst den modern staten varit snabb med att inse. Det är till exempel anledningen till att vi har upphovsrätt och patent; egentligen bara incitamentsstrukturer för innovation.

Innovation är en nyckelaktivitet i nästan alla områden av samhället. För Sverige som stat innebär vår höga placering på Global Innovation Index att svenska individer och företag skapar, och kommer att fortsätta skapa, stora värden. Det är positivt både för statskassan och för alla svenska medborgare; svenska innovationer som dynamit, respiratorer och Bluetooth ligger till grund för vår välfärd. På lång sikt får innovationen också geopolitiska konsekvenser; innovation innebär ekonomisk makt och därför inflytande. Vill man kunna påverka hur världen ser ut i framtiden, speciellt om man är ett litet land som Sverige, då gäller det att ligga i framkant.

Vi har alltså alla incitament för att bidra till ökad innovation, men hur gör man det? Det finns ett antal standardsvar på den frågan. Det handlar om att uppmuntra och normalisera nytänkande och utmanande av status quo, minimera byråkrati och regleringar och se till att alla har möjlighet och tid att lägga på sin kreativa sida[1]. Dessa svar kan verka närmast naivistiska men döljer en djupare sanning; frågan är inte bara hur man bör göra, utan också varför det som vi vet fungerar inte görs. Kanske kvittar metoden, så länge det görs något?

Vill du vara med och utveckla Sverige? För att diskutera dessa frågor samlar Rouse den 3/12 ett antal deltagare till ett direktsänt panelsamtal. Deltagande är kostnadsfritt för dig och dina kollegor. Anmäld dig här eller via bildlänken nedan.


[1] https://hbr.org/2002/08/inspiring-innovation

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Är du en haj eller lotsfisk? Om ekosystem i näringslivet

I mitten av 1930-talet introducerade den brittiske botanikern Arthur Tansley det biologiska fenomenet ”ekosystem”; enkelt uttryckt ett system av levande organismer som samverkar med varandra och sin omgivande fysiska miljö på ett sådant sätt att de kan beskrivas som ”en” enhet. Nästan 60 år senare använde affärsstrategen James Moore för första gången begreppet (i den […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]