Tycker du att det är svårt att få en fullständig överblick av dina varumärkesrättigheter?

Funderar du ibland på hur du förvaltar, skyddar och utnyttjar dina varumärken på bästa sätt? Har du kanske några få varumärken med enstaka skydd i enstaka länder och klasser eller är det bara något du hoppas att du har kontroll på? Kanske funderar du på vad det är du verkligen behöver? Har du kanske tagit över en portfölj med varumärkesregistreringar som du ska driva och förvalta? Ofta är det så att många organisationer registrerar ett eller flera varumärken för att sedan lägga dem till handlingarna.

Våra klienter ska kunna säkerställa och visa i sin egen organisation att varumärkesportföljen sköts effektivt och att interna mål och krav uppnås. Vår erfarenhet och det vi lärt oss genom våra klienter är att det framförallt är överblicken och kostnadskontrollen på varumärkesportföljen som är utmaningen. Det är svårt att se om utvecklingen av varumärkesportföljen stöder bolagets affärsmässiga mål. Det är även svårt att internt rapportera och motivera existensen och kostnaderna för en varumärkesportfölj. Vilka varumärken är värda att satsa på i framtiden och vilka kan avvecklas? Vilka varumärken driver verksamheten framåt?

Erfarenhetsmässigt vet vi att det är svårt att:

  • veta vad en varumärkesportfölj kostar – idag, inom tre år och i framtiden
  • identifiera det rättsliga värdet av rättigheterna i varumärkesportföljen – dvs. vad gynnar företagets affär nu men också över tid
  • veta när och varför saker inträffar – detta medför svårigheter att prioritera i arbets- och beslutsordningen internt hos våra klienter.

Vad leder då dessa svårigheter till?

Det kan bli svårt att få en fullständig bild av nuläget vilket innebär att det blir besvärligt att fatta beslut om framtida investeringar eller avveckling. Det leder självklart även till svårigheter med att motivera fortsatta bevakningar eller investera i nya varumärkesskydd.

Det är utmaningen att få en tydlig bild över nuläget som är en bidragande orsak till svårigheten att effektivisera en varumärkesportfölj så att den faktiskt är en affärstillgång. Vi på IPQ har sedan starten sett utmaningarna våra klienter har och har enträget arbetat med att anpassa våra processer. Våra verktyg är där för att skapa de bästa förutsättningarna för våra klienter för att visa en varumärkesportföljs nuläge.

Hur skapar vi då en tydlig bild av nuläget? Nyckeln till detta är ordning och reda. I vår arbetsmetodik och i våra rapporteringsverktyg kan hela varumärkesportföljens budget uppskattas regelbundet i nuläge och över tid.

Vi har skapat en registreringsprocess som bygger på att varje registreringsärende är uppdelat i faser. Dessa faser är prissatta och inträffar i varje ärende vid en given tidpunkt, vilket ger dig som klient full insyn och bästa förutsättningar att se konsekvenserna över år framöver. Vårt arbete med faser stödjer även dig som arbetar med en varumärkesportfölj att kunna rapportera och kommunicera effektivt och pedagogiskt inom den egna organisationen. Allt för att kunna frigöra resurser hos våra klienter. Genom att följa ärenden i fassystemet blir det även enkelt att se status på helheten likväl som i de enskilda ärendena. Då blir det även enkelt att prioritera i vilken ordning beslut ska fattas.

Intresserad av att veta mer?

Kontakta susanne.mellqvist@ipq.se

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Designskyddet – en IP-rättslig Schweizerkniv

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Som tur är kan man med lite uppfinningsrikedom slippa kostsamma patent och ändå skydda sin innovation. Vill du veta hur? Det handlar om IP-världens bäst bevarade hemlighet – Designskyddet. Kanske är det på grund av dess namn som designskyddet ofta […]

Saknar du också renässansen?

I en tid när en människa måste spendera en halv livstid för att bli expert på bara en specifik komponent på en minimal kiselplatta är det inte konstigt att man avundas renässansens stora män och kvinnor. Genier som Leonardo da Vinci, Margareta av Navarra och Benjamin Franklin (listan kan göras lång) rörde sig nästan ansträngningslöst […]

Är du en haj eller lotsfisk? Om ekosystem i näringslivet

I mitten av 1930-talet introducerade den brittiske botanikern Arthur Tansley det biologiska fenomenet ”ekosystem”; enkelt uttryckt ett system av levande organismer som samverkar med varandra och sin omgivande fysiska miljö på ett sådant sätt att de kan beskrivas som ”en” enhet. Nästan 60 år senare använde affärsstrategen James Moore för första gången begreppet (i den […]