Rouse VD intervjuas i Dagens industri (DI)

(Källa: Dagens Industri, 2020-05-18,”Piratkopior frodas i coronakrisen”)

KINAS PIRATKOPIOR FRODAS I CORONAKRISEN

HONGKONG. Trots att varuhandel över hela världen avstannat i spåren av virusutbrottet så har en kategori fortsatt att frodas: piratkopior från Kina. Det visar en ny undersökning som Di tagit del av. 

Samtidigt anses piraterna vara snabbare på att haka på nya e-handelstrender än de västerländska originalen.

En söndagseftermiddag trängs folk mellan stånd och små butiker på teknikmarknaden i stadsdelen Sham Shui Po i Hongkong, känd för att erbjuda alla tänkbara piratkopierade och begagnade prylar och komponenter.

”Turisterna är borta. Men annars är affärerna nästan som vanligt”, säger en man i 60-årsåldern som drivet ett stånd längst ett av de myllrande stråken. På bordet ligger armbandsur från varumärken som Rolex och Omega, alla till egendomligt låga priser. Båset jämte säljer mobiltelefoner och kameror.

Kinas export har kört i backen i år, först på grund av stängning av landets fabriker och sedan avstannad global efterfråga. Men enligt experter Di talat med har kinesiska piratkopierade produkter fortsatt att flöda världen över.

”Många hade säkert trott att exporten av piratkopior skulle ha fallit över klippkanten i och med virusutbrottet, precis som många andra varukategorier. Men så har det inte blivit. Vissa produkter och marknader har snarare ökat”, säger Luke Minford, vd för Rouse, en internationell konsultfirma som specialiserar sig på rådgivning kring immateriella rättigheter.

Han flyttade tillbaka till London härom året efter att ha bott i Kina till och från i 40 år. Han har lång yrkeserfarenhet av att brottas med piratvärlden.

Anledningen till att piraterna lyckats hålla aktiviteten igång kan förklaras av verksamhetens natur, säger han. De är vana vid att jobba i skuggvärlden med ett sofistikerat nätverk av informella logistik- och betalningslösningar. När Kinas fabriker beordrades att stänga ner kunde piraterna hålla verksamhet igång i små och familjekontrollerade tillverknings- och monteringsverkstäder.

”Hela världen har gått in i ’lockdown’ och det är en miljö där piraterna frodas. Situationen har snarare gett dem en konkurrensfördel.”

Det är naturligtvis långt från enkelt att hitta säkra siffror om piratverksamhet. Konsultfirmans undersökning inleddes med att de helt enkelt ringde upp tullchefer runt om i Kinas hamnar och frågade om antalet beslagtagna piratprodukter påverkats av virusutbrottet. Sedan granskades offentlig data som finns tillgängliga hos tullmyndigheter i olika städer, samt andra källor. Allt pekade på att aktiviteten i stort sätt varit oförändrad i volym.

Siffrorna blottar dock flera intressanta trender. Bland annat ser försäljningen ut att ha ökat till länder längst Kinas Nya Sidenväg och i Sydostasien, vilket följer en tidigare generell exportuppgång till de regionerna.

En annan trend är att försäljningen ökat via e-handelskanaler, med fler – fast mindre – paket istället för massförsändelser via container. Även här lutar trenden mot nya tillväxtregioner.

”Sydostasien ligger i många fall före USA och Europa gällande e-handelstrender. Och de kinesiska piraterna är generellt snabbare på att haka på dessa trender än de västerländska varumärkena”, säger Luke Minford.

De mest beslagtagna produkterna var precis om tidigare kopior av handväskor, klockor och juveler från välkända lyxvarumärken. Konsultbolaget har inte kunnat bekräfta någon ökning i piratkopierad medicin- och skyddsutrustning kopplat till coronaviruset, även om flera medieuppgifter gör så gällande att det är så.

”Viruset har inte förändrat utvecklingen, snarare stärkt existerande trender. Det är rätt logiskt”, säger han.

Kinas pirater ses ofta som en indikator på efterfråga på teknikprodukter och konsumtionstrender, något som Di rapporterat om tidigare. När Samsung lanserade smarta glasögon häromåret fick de kalla handen av piraterna i Kina, medan kopior av Apples smarta klocka fanns till salu redan innan den officiella lanseringen av originalet.

Alf Rehn, professor vid Åbo Akademi, som har studerat fenomenet med global piratkopiering under många år, har sagt att det är en ”allvarlig varningssignal” om piraterna ratar nya modeller.

Marknaden i Sham Shui Po är bara ett exempel på hur kinesiska piratkopior fortsätter att flöda världen över. Förra månaden beslagtog tullen i Philadelphia i USA 20.000 piratkopierade spel- och teknikprylar från Kina. Tullmyndigheter i flera länder har stoppat falska skyddsmasker från Kina. I januari beslagtog amerikansk tull 900.000 1-dollarssedlar, tryckta i Kina.

Europeiska handelskammaren uppskattar av 85 procent av världens piratprodukter kommer från Kina, och över 100 miljoner piratkopierade produkter beslagtogs av europeisk tull förra året.

Myndigheterna i Kina har upprepat utlovat ta hårdare tag för att stoppa verksamheten, men bedömare menar att åtgärderna är långt från tillräckliga.

Till skillnad från Japan och Sydkorea, där piratkopiering i större skala successivt rann ut i sanden i och med att ländernas ekonomier moderniserades, så spår Luke Minford att verksamheten komma vara kvar i Kina i ytterligare 30-40 år.

”En stor del av Kinas ekonomi är fortsatt kopplad till det här området. Det kommer inte försvinna. Snarare kommer piraterna att bli ännu duktigare och snabbare”, säger han.

”Covid-19 bara påskyndar det.”

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]