Positiva resultat i kundundersökningen 2018

Att fråga sina kunder om feed-back är lite som att fråga sin bättre hälft om ärlig konstruktiv kritik – lite lagom läskigt men ofta väldigt nyttigt. Strax efter sommaren genomförde vi därför den årliga kundundersökningen. Nu kan vi både glada och stolta presentera ett urval av de fina omdömen som vi fått. De allra flesta av er är nöjda eller till och med mycket nöjda med hur det är att vara kund hos oss. Tack för att ni delar med er!

 

Vår kompetens upplevs som bättre än marknadens

70% av respondenterna tycker att vi har bättre eller mycket bättre kompetens än andra liknande aktörer på marknaden. Vi vill att våra kunder ska får ta del av den vassaste kompetensen genom att vara kund hos oss. Därför har vi alltid fokus på att anställa och behålla de smartaste specialisterna, kontinuerligt fördjupa och bredda våra kunskaper, lära av varandra och arbeta tillsammans över våra specialistgränser.

 

Förstår vi dina behov?

Ungefär två tredjedelar tycker att vi är bättre eller mycket bättre på att formulera och förstå era behov. En relativt hög siffra men som ändå tyder på att vi behöver ta större ansvar för att ni som samarbetar med oss förstår att vi förstår. Vi behöver ställa fler frågor så att vi tillsammans kommer fram till vad som blir bäst för kunden och att vi är överens om vad som ska göras. Eftersom vi sätter stort värde i att ge våra kunder rådgivning så att det som görs är värdeskapande, kanske problemet vi löser tillsammans inte är det ni trodde att ni skulle göra från början.

Vi håller även på att ta fram ett nytt program för on-boarding, bland annat baserat på era svar, som alla våra kunder kommer att få ta del av.

Våra produkter täcker kundernas behov

Nästan 90% av respondenterna tycker att vi erbjuder produkter som motsvarar deras behov. Vi försöker alltid ligga steget före när det gäller produktutveckling och har ständigt fokus på att identifiera behov hos våra kunder. Vi har helt nyligen tagit fram flera produkter som du som jobbar i ett företag med teknisk utveckling, mycket innovation och många patent kan ha nytta av. Hör av dig om du är nyfiken att veta mer!

Nytt för i år – NKI-mätning

I år mäter vi även NKI-värde, eller Nöjd Kund Index. Svaren på tre frågor vägs samman och visar hur nöjda våra kunder är med att vara kund hos oss – dels i förhållande till kundernas konkreta förväntningar och dels i förhållande till de förhoppningar kunderna har på en leverantör av vår sort, om de fick drömma lite.

  1. Hur nöjd är du med oss som helhet?
  2. Hur väl motsvarar vi dina förväntningar på vårt samarbete?
  3. Hur väl motsvarar vi din bild av ett idealt samarbete?

Den övervägande andelen respondenter är antingen nöjda eller mycket nöjda med oss som helhet och hur vi motsvarar förväntningarna på hur det är att samarbeta med oss.

Den tredje frågan ber alltså kunden jämföra det faktiska samarbetet med ett fantiserat idealt samarbete och då tyckte knappt hälften att vi nådde upp till den drömmen. Ett intressant resultat som vi kommer göra vårt yttersta för att förflytta. Vår målsättning är att vi ska uppfattas som helt unika att samarbeta med. NKI 2018 landade på 59. Inför 2019 siktar vi på en rejäl höjning.

Vi är mycket nyfikna på vad det ideala samarbetet innehåller, som fattas idag. Vi vill gärna veta mer om bilden av idealleverantören, och hur vi kan försöka närma oss den.

 

 

Välkommen med förslag på förbättringar

Det går utmärkt att mejla eller ringa till oss med förslag på förbättringar, förändringar, tips, råd eller annat. Eller berätta när vi ses nästa gång! Vi lovar att läsa, lyssna, fundera och återkomma kring alla förslag. Slutligen vill vi passa på att tacka alla som tog sig tid och berättade vad ni tycker om oss. Det är ovärderlig information och era svar hjälper oss i vår utveckling. Tack!

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Designskydd i affärsrelationer

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Vi har tidigare prata om designskyddet som IP-världens Schweizerkniv, men i vårt kommande webinarium kommer vi att prata mer om hur designskyddets speciella utformning innebär skillnader för hur man bör använda sig av det i relationsbaserade skyddsformer för IP. Välkomna […]

Erik Oskarsson tar över som ny VD för Rouse Sweden!

Det är nu två år sedan förvärvet av IPQ och den efterföljande etableringen av varumärket Rouse Sweden på den svenska marknaden vilket ni som kunder, och självklart våra konsulter, bidragit till i allra högsta grad. Integrationen mellan Rouse och IPQ har gått över förväntan och verksamheten är stabil.  Tiden är därför mogen för ännu en […]

DEBATTARTIKEL: Driv klimatvänlig innovation och tillväxt via patentsystemet

Förslaget i denna debattartikel går ut på att revidera dagens patentsystem genom att tillföra ökade gröna incitament för uppfinnare och näringsliv. Initiativet syftar till att påskynda och driva klimatvänlig innovation och tillväxt. Klimatfrågan har kommit att betraktas som vår tids stora ödesfråga av allt fler vilket är positivt, men samtidigt är det lätt att drabbas […]