Kopiering en moralisk fråga i Kina? Diskriminering av utländska företag? Lär dig om hur det egentligen är!

Det finns en utbredd uppfattning om att det kinesiska rättssystemet är som en svart låda. Ingen vet hur det fungerar, och få vågar lita på rättvis behandling. Många europeiska företag upplever att kinesiska företag får orättvisa fördelar och att rättssystemet ibland tillåter ren stöld. Det kan kännas otryggt, men bygger i många fall på en föråldrad syn av Kina och dess juridiska system av skydd. Tvärtom finns det idag goda möjligheter att bedriva framgångsrika varumärkes- och IP-processer i Kina och utländska företag vinner oftare IP-mål än kinesiska dito.

Att bygga värde genom att skydda sitt varumärke eller tekniktillgångar är en grundläggande del av ett företags verksamhet och en självklarhet för de flesta företag. Det är inte konstigt att vilja kontrollera och möjligen skydda sina IP-tillgångar, innovationer, affärsmodeller och samarbeten.

Själva registreringen av varumärken och patent är ett tydligt och definierat steg, men det som händer därefter – d.v.s. att framgångsrikt försvara ett varumärke, en produkt eller en teknologi, kan vara viktigare och betydligt svårare. När tillgångar värda miljoner eller miljarder står på spel gäller det att välja sina strider med omsorg och enligt en väl definierad strategi för den aktuella varumärkes-/teknik-/produktportföljen. Detta gäller inte minst i Kina, som består av många regioner som kan skilja sig åt ganska drastiskt vad gäller tillvägagångssättet.

Att som västerländskt företag bygga ändamålsenliga och starka IP-portföljer i Kina är ofta en komplex uppgift, med ett IP-system och en byråkrati som kan verka svårt att navigera för den oinvigde. Det har dock skett stora förändringar i Kina sedan millenniumskiftet, där många av de lagar som reglerar IP har uppdaterats och reviderats. Sedan en tid tillbaka finns det också 18 specialdomstolar endast för IP-fall, vilket har bidragit till att antalet domar har mer än femdubblats de senaste tio åren.  Nu finns det därför alla förutsättningar att skydda sina varumärken, givet att man har tillgång till rätt information.  Frågan blir då; vad behöver man veta för att driva ett rättsfall i Kina? 

”Om du känner din fiende och känner dig själv behöver du inte frukta resultatet av hundra slag” skrev den kinesiske militär-strategen Sun Tzu redan för 2500 år sedan. Vi på Rouse har verkat i Kina i 30 år, och har djup insikt i hur kinesisk IP-rätt fungerar. Med hjälp av vår långa erfarenhet och våra flera hundra medarbetare i Kina kan vi hjälpa dig att reda ut alla frågetecken kring varumärkesfrågan på denna enorma tillväxtmarknad.

Tisdagen den 24 mars kommer vi att arrangera ett seminarium med två experter från Kina – anmälan sker via bildlänken nedan.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att […]

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Utvecklingen i Kina ställer krav på företag som ska ge sig in i den kinesiska marknaden

Nära på hälften av alla varumärkesansökningar i världen 2017 gjordes i Kina (ca 5,7 miljoner ansökningar). Året därefter uppgick antalet varumärkesansökningar i Kina till ca 7,4 miljoner. Detta kan ställas i relation till antalet varumärkesansökningar i Europa som var ca 150 000 samma år, eller endast 2% av de kinesiska. Skillnaden i antalet varumärkesansökningar medför förändringar […]

Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag. I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit […]