Köp inte kejsarens nya kläder. Lär dig att hitta verkligt värde i innovation.

Vet ni värdet på de tillgångar som era investeringsobjekt sitter på, idag och i framtiden när ni gör er due diligence? Stora investeringar görs i start-ups och scale-up bolag, men sällan görs investeringarna utifrån kunskap om specifikt vilka tillgångar som finns i bolaget och hur dessa tillgångar bidrar till långsiktiga värden. Det finns många myter om värdering av t.ex. IP-portföljer, och hur dessa kan användas för att öka ett företags konkurrensförmåga. Det finns även många myter kring vad som går att kontrollera genom IP. Det är inte svårt att värdera immateriella tillgångar, men det är mycket man bör tänka på. Det krävs ett strukturerat angreppssätt för att värdera ett bolags innovation och dess underliggande tillgångar på ett korrekt sätt.

Genom att arbeta med oss kommer du att identifiera konkurrensfördelar och tillgångar, värdera dessa samt hur de kan säkerställas genom att bygga kontrollpositioner. Du kommer inte längre nöja dig med att få svar på frågan om produkten är patenterad.

Vad är den här innovationen värd? En inte helt ovanlig frågeställning för såväl bolag som investerare. Med rätta värderas Start-ups och till viss del etablerade bolag utifrån personerna som leder och driver verksamheten. Dock så finns det andra dimensioner som är intressanta ur ett värderingsperspektiv. Faktorer som ofta inte tas upp;

  • Hur konkurrerar bolaget?
  • Vilka tillgångar finns i bolaget och vad är deras ekonomiska värde?
  • Hur bör dessa tillgångar kontrolleras över tid?

Alla företag möter förr eller senare frågor om hur de skapar värden, och hur dessa värden kan säkerställas över tid. För teknologibaserade företag finns viktiga tillgångar naturligt som en beståndsdel i fysiska produkter eller i system som driver tjänster eller affärsmodeller. Dessa tillgångar och deras koppling till företags förmåga att skapa värden på kort och lång sikt är kritisk. 

Oavsett vad målbolaget har för inställning till IP som patent och liknande monopolinstrument så finns det en omvärld och en marknad i form av kunder och konkurrenter att förhålla sig till – synnerligen utifrån ett värderingsperspektiv. Vår omvärld dikterar i viss mån hur vi måste agera. Världen rör sig allt fortare, särskilt för produkter som blir allt mer digitala. Det blir allt mer komplext att identifiera vilka delar av teknologin som är värdedrivande och vilka tillgångar som faktiskt skapar ekonomiska värden. Marknaden värderar kontroll av innovation högt, speciellt sådan teknologi som bär upp innovationen. Avsaknad av kontroll sänker priset på en teknologi eller ett bolag, liksom det sänker priset för en konkurrent att konkurrera med samma eller närliggande teknologi. Brist på kontroll ger ökad risk, lägre värde på innovation och gör det kostsamt eller omöjligt att konkurrera långsiktigt. 

DI:s artikel den 28 oktober 2019 Förvaltaren: Spararna missar dolda värden – uppsida på 20–40 procent i flera aktier belyser detta ur aktiespararnas perspektiv. Flera klassiska multiplar börjar bli irrelevanta vid värderingen av bolag, enligt Knut Gezelius på Skagen fonder. I en rad aktier finns uppsida på mellan 20 och 40 procent, då marknaden missar stora dolda värden.

”Värderingen av immateriella tillgångar kommer bli helt avgörande för framgång på börsen”, säger förvaltaren till Di.


För att värdera innovationers underliggande tillgångar behöver man bra metoder och en kombination av kunskaper för att effektivt kunna identifiera tekniska koncept, affärsmodeller, intäktsmodeller, omvärld och deras inverkan på affären som måste kontrolleras för att säkerställa era investeringar. 

Hur gör och tänker olika investerare, hur gör och tänker specialister?

Tisdag den 19/5 samlar vi på Rouse ett webinarium för att diskutera frågor som berör kontroll av värdeskapande tillgångar. Anmälan och info sker via bildlänken nedan. Vi ser fram emot att träffa dig!


Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]