Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag.

I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit den nya normen. Detta gäller inte minst i Kina, där den kinesiska staten länge verkat som en enda stor inkubator vilket gett upphov till en enorm mängd små startups.

Fler och fler stora modeföretag inser att det finns stor potential i avancerad teknik; de kan med hjälp av AI exempelvis förutsäga hur efterfrågan kommer utvecklas vilket via minskad lagerhållning och bättre transporter kan minska deras miljöpåverkan. En stor del av denna teknik utvecklas av små bolag, inte sällan kinesiska, men i bakgrunden finns ofta regeringar och enorma bolag. De kinesiska jättarna Alibaba och Tencent bidrar exempelvis varje år med enorma summor till egna innovationsprogram och startup-inkubatorer. Genom att använda sig av maskininlärning och s.k. ”cloud-computing” kan de i ett slag göra detaljhandeln både mer lönsam och hållbar.

Denna nya utveckling ger mindre teknikföretag tillgång till stora mängder kapital och tillgång till en global marknad, men gynnar kanske deras samarbetspartners ännu mer. Det finns enorma vinster att göra på förenklade processer och bättre möjligheter till planering, vilket inte västvärldens modegiganter har missat. Som exempel kan nämnas att LVMH har skapat ett eget tech-laboratorium, och att Kering har ett strategiskt samarbete med teknikinvesteringsföretaget Plug and Play. Allt detta har gjort att modebranschen nu har blivit en accelerator för hållbarhet, vilket de också tror kan bidra till att de lockar fler unga kunder. Modeföretagens nya strategi gynnar inte bara deras aktieägare, utan bidrar till mer hållbarhet och långsiktighet i deras affärsmodell.

Sammantaget är det alltså inte märkligt att västvärldens stora modeföretag nu vänder blicken mot startup-scenen för en injektion av nytänkande.

Intersserad av att lära dig mer om Kina? Anmäl dig till Rouse webinarium 24:e mars via länken nedan:

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Intellectual property management – too often nonintellectual

Creating, leveraging and protecting intellectual property is a key business activity of any modern company. To be able to do so effectively, it is paramount to develop and implement an organizational structure able to handle the different challenges of IP ideation, maintenance and use. It is also important to build and maintain a corporate culture […]

Patent och enforcement i Kina: ett strategiperspektiv

Det kinesiska rättssystemet för immateriella tillgångar uppfattas av många som otydligt, orättvist och som favoriserande gentemot inhemska företag. För någon som följt utvecklingen i Kina de senaste femton åren är det faktiskt svårt att hålla med. Företag frågar sig idag inte om, utan hur, man ska använda sig av patentsystemet i Kina för att skydda […]

Innovation at the tail of Covid-19

In the wake of a health crisis, the Covid-19 pandemic, we are facing a financial crisis which will have long term consequences. Financial crises, like this one, can be dangerous and chaotic. They can, however, also be catalysts of change, creating new competitive landscapes and reshaping old ones. Capitalizing on the opportunities while containing the […]