Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag.

I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit den nya normen. Detta gäller inte minst i Kina, där den kinesiska staten länge verkat som en enda stor inkubator vilket gett upphov till en enorm mängd små startups.

Fler och fler stora modeföretag inser att det finns stor potential i avancerad teknik; de kan med hjälp av AI exempelvis förutsäga hur efterfrågan kommer utvecklas vilket via minskad lagerhållning och bättre transporter kan minska deras miljöpåverkan. En stor del av denna teknik utvecklas av små bolag, inte sällan kinesiska, men i bakgrunden finns ofta regeringar och enorma bolag. De kinesiska jättarna Alibaba och Tencent bidrar exempelvis varje år med enorma summor till egna innovationsprogram och startup-inkubatorer. Genom att använda sig av maskininlärning och s.k. ”cloud-computing” kan de i ett slag göra detaljhandeln både mer lönsam och hållbar.

Denna nya utveckling ger mindre teknikföretag tillgång till stora mängder kapital och tillgång till en global marknad, men gynnar kanske deras samarbetspartners ännu mer. Det finns enorma vinster att göra på förenklade processer och bättre möjligheter till planering, vilket inte västvärldens modegiganter har missat. Som exempel kan nämnas att LVMH har skapat ett eget tech-laboratorium, och att Kering har ett strategiskt samarbete med teknikinvesteringsföretaget Plug and Play. Allt detta har gjort att modebranschen nu har blivit en accelerator för hållbarhet, vilket de också tror kan bidra till att de lockar fler unga kunder. Modeföretagens nya strategi gynnar inte bara deras aktieägare, utan bidrar till mer hållbarhet och långsiktighet i deras affärsmodell.

Sammantaget är det alltså inte märkligt att västvärldens stora modeföretag nu vänder blicken mot startup-scenen för en injektion av nytänkande.

Intersserad av att lära dig mer om Kina? Anmäl dig till Rouse webinarium 24:e mars via länken nedan:

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]