Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag.

I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit den nya normen. Detta gäller inte minst i Kina, där den kinesiska staten länge verkat som en enda stor inkubator vilket gett upphov till en enorm mängd små startups.

Fler och fler stora modeföretag inser att det finns stor potential i avancerad teknik; de kan med hjälp av AI exempelvis förutsäga hur efterfrågan kommer utvecklas vilket via minskad lagerhållning och bättre transporter kan minska deras miljöpåverkan. En stor del av denna teknik utvecklas av små bolag, inte sällan kinesiska, men i bakgrunden finns ofta regeringar och enorma bolag. De kinesiska jättarna Alibaba och Tencent bidrar exempelvis varje år med enorma summor till egna innovationsprogram och startup-inkubatorer. Genom att använda sig av maskininlärning och s.k. ”cloud-computing” kan de i ett slag göra detaljhandeln både mer lönsam och hållbar.

Denna nya utveckling ger mindre teknikföretag tillgång till stora mängder kapital och tillgång till en global marknad, men gynnar kanske deras samarbetspartners ännu mer. Det finns enorma vinster att göra på förenklade processer och bättre möjligheter till planering, vilket inte västvärldens modegiganter har missat. Som exempel kan nämnas att LVMH har skapat ett eget tech-laboratorium, och att Kering har ett strategiskt samarbete med teknikinvesteringsföretaget Plug and Play. Allt detta har gjort att modebranschen nu har blivit en accelerator för hållbarhet, vilket de också tror kan bidra till att de lockar fler unga kunder. Modeföretagens nya strategi gynnar inte bara deras aktieägare, utan bidrar till mer hållbarhet och långsiktighet i deras affärsmodell.

Sammantaget är det alltså inte märkligt att västvärldens stora modeföretag nu vänder blicken mot startup-scenen för en injektion av nytänkande.

Intersserad av att lära dig mer om Kina? Anmäl dig till Rouse webinarium 24:e mars via länken nedan:

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Problemet med att räkna på IP

Att söka patent är inte billigt, och de flesta inser snabbt att kostnaden för ansökningsprocessen måste vägas mot potentiella inkomster. Frågan är hur man bäst går till väga för att göra det. Om man har lyssnat på oss de senaste åren kan man lätt få intrycket att det handlar om att göra en enkel DCF-modell […]

Smarta sekretessavtal istället för dyra patent?

När du har gjort en uppfinning och vill få ut den på marknaden finns det många fallgropar. I allmänhet måste du samarbeta med andra för att komma vidare med uppfinningen, och då är det viktigt att säkerställa att du behåller kontrollen över din uppfinning. Genom ett välskrivet sekretessavtal kan man se till att skapa goda […]

Har du blivit hemmablind?

Att identifiera och skapa kontroll över sin IP och sin affär blir allt viktigare i en innovationsdriven och hårt konkurrensutsatt värld. Hur vet du att du inte missar att ta tillvara de tillgångar och den kompetens som finns i ditt företag? All IP är en investering för framtiden och uppfattas också som en sådan. Formaliserad […]