Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag.

I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit den nya normen. Detta gäller inte minst i Kina, där den kinesiska staten länge verkat som en enda stor inkubator vilket gett upphov till en enorm mängd små startups.

Fler och fler stora modeföretag inser att det finns stor potential i avancerad teknik; de kan med hjälp av AI exempelvis förutsäga hur efterfrågan kommer utvecklas vilket via minskad lagerhållning och bättre transporter kan minska deras miljöpåverkan. En stor del av denna teknik utvecklas av små bolag, inte sällan kinesiska, men i bakgrunden finns ofta regeringar och enorma bolag. De kinesiska jättarna Alibaba och Tencent bidrar exempelvis varje år med enorma summor till egna innovationsprogram och startup-inkubatorer. Genom att använda sig av maskininlärning och s.k. ”cloud-computing” kan de i ett slag göra detaljhandeln både mer lönsam och hållbar.

Denna nya utveckling ger mindre teknikföretag tillgång till stora mängder kapital och tillgång till en global marknad, men gynnar kanske deras samarbetspartners ännu mer. Det finns enorma vinster att göra på förenklade processer och bättre möjligheter till planering, vilket inte västvärldens modegiganter har missat. Som exempel kan nämnas att LVMH har skapat ett eget tech-laboratorium, och att Kering har ett strategiskt samarbete med teknikinvesteringsföretaget Plug and Play. Allt detta har gjort att modebranschen nu har blivit en accelerator för hållbarhet, vilket de också tror kan bidra till att de lockar fler unga kunder. Modeföretagens nya strategi gynnar inte bara deras aktieägare, utan bidrar till mer hållbarhet och långsiktighet i deras affärsmodell.

Sammantaget är det alltså inte märkligt att västvärldens stora modeföretag nu vänder blicken mot startup-scenen för en injektion av nytänkande.

Intersserad av att lära dig mer om Kina? Anmäl dig till Rouse webinarium 24:e mars via länken nedan:

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att […]

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Rouse VD intervjuas i Dagens industri (DI)

(Källa: Dagens Industri, 2020-05-18,”Piratkopior frodas i coronakrisen”) KINAS PIRATKOPIOR FRODAS I CORONAKRISEN HONGKONG. Trots att varuhandel över hela världen avstannat i spåren av virusutbrottet så har en kategori fortsatt att frodas: piratkopior från Kina. Det visar en ny undersökning som Di tagit del av.  Samtidigt anses piraterna vara snabbare på att haka på nya e-handelstrender […]

Värdefull data – myt eller verklighet?

Hela världen har blivit galen i data, och mängden data som samlas in ökar exponentiellt. Värdet av data kan verka uppenbart för alla, men faktum är att varje enskild datapunkt i sig nästan är värdelös; data blir värdefull först när den aggregerats, strukturerats och bearbetats. Detta faktum, tillsammans med några andra av datans unika egenskaper, har långtgående […]

Köp inte kejsarens nya kläder. Lär dig att hitta verkligt värde i innovation.

Vet ni värdet på de tillgångar som era investeringsobjekt sitter på, idag och i framtiden när ni gör er due diligence? Stora investeringar görs i start-ups och scale-up bolag, men sällan görs investeringarna utifrån kunskap om specifikt vilka tillgångar som finns i bolaget och hur dessa tillgångar bidrar till långsiktiga värden. Det finns många myter […]