Hur kan bolag integrera affärsdrivande värden, teknologi och IP via en och samma approach?

Vet ni vad värdet på er teknologi skulle kunna ha? Detta med er nuvarande IP och potentiell framtida IP? Stora investeringar görs i teknologi och IP ofta utan koppling till värde. Många av dagens Tech-företag arbetar med plattformar, system eller ekosystem av teknik med olika tillämpningar. Detta gör att det ofta finns en komplexitet vid analys av teknologin, dess värde och IPs bidrag.

Företag behöver kunskap om bra metoder och en kombination av kunskaper för att effektivt kunna hitta tekniska koncept och lösningar, kartlägga värden och hur dessa på bästa sätt kan fångas med IP.  

Genom att arbeta med oss kommer du att identifiera värden och hur dessa värden kan skyddas och effektivt kontrolleras för att driva ditt företags lönsamhet.

Alla företag möter förr eller senare frågor om hur de skapar värden, och hur dessa värden kan säkerställas över tid. För teknologibaserade företag finns viktiga tillgångar naturligt som en beståndsdel i fysiska produkter eller i system som driver tjänster eller affärsmodeller. Dessa tillgångar och deras koppling till företags förmåga att skapa värden på kort och långsikt är kritisk.

Oavsett vad man själv har för inställning till IP som patent och liknande monopolinstrument så finns det en omvärld och en marknad i form av kunder och konkurrenter att förhålla sig till. Vår omvärld dikterar i viss mån hur vi måste agera. Världen rör sig allt fortare, särskilt för produkter som blir allt mer digitala och det blir allt mer komplext att identifiera vilka delar av teknologin som är värdedrivande och måste hanteras utifrån ett IP perspektiv.  Även produkter och teknologiers livscykel blir allt mer viktig ur ett värdeperspektiv. Marknaden värderar kontroll av innovation högt och sådan teknologi som bär upp innovationen. Avsaknad av kontroll sänker priset på en teknologi eller ett bolag, liksom det sänker priset för en konkurrent att konkurrera med samma eller närliggande teknologi. Brist på kontroll ger ökad risk, lägre värde på innovation och gör det kostsamt eller omöjligt att konkurrera långsiktigt.

DI:s artikel den 28 oktober 2019

Förvaltaren: Spararna missar dolda värden – uppsida på 20–40 procent i flera aktier belyser detta ur aktiespararnas perspektiv. Flera klassiska multiplar börjar bli irrelevanta vid värderingen av bolag, enligt Knut Gezelius på Skagen fonder. I en rad aktier finns uppsida på mellan 20 och 40 procent, då marknaden missar stora dolda värden.”Värderingen av immateriella tillgångar kommer bli helt avgörande för framgång på börsen”, säger förvaltaren till Di.

När företag arbetar med plattformar, system av lösningar eller hela ekosystem av teknik med olika tillämpningar kan det bli svårt att se distinkta objekt som är värdedrivande och affärskritiska. Detta gör att det ofta finns en komplexitet vid en analys av teknologin och dess värden, av inneboende Intellectual Property (IP) och av möjliga skyddsformer. En tillhörande svår sak är prioritering och beslut när väl kritiska tillgångar och värden har identifierats.

Man behöver då bra metoder och en kombination av kunskaper för att effektivt kunna identifiera tekniska koncept, lösningar och deras inverkan på affären som bör skyddas av patent eller motsvarande skydd för att säkerställa kort- och långsiktiga värden.

Hur gör och tänker olika företag, hur gör och tänker specialister?

Tisdagen den 28 april respektive tisdagen den 12:e maj arrangerar vi på Rouse två webinarium på temat ”Teknisk innovation och värden” som båda är repriser på vårt välbesökta och uppskattade seminarium med samma rubrik tidigare under våren. Det första webinariet riktar sig särskillt till startups och mindre företag, samt det senare primärt mot större industriföretag. Information och anmälan via bildlänkarna nedan. Välkommen!

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att […]

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Rouse VD intervjuas i Dagens industri (DI)

(Källa: Dagens Industri, 2020-05-18,”Piratkopior frodas i coronakrisen”) KINAS PIRATKOPIOR FRODAS I CORONAKRISEN HONGKONG. Trots att varuhandel över hela världen avstannat i spåren av virusutbrottet så har en kategori fortsatt att frodas: piratkopior från Kina. Det visar en ny undersökning som Di tagit del av.  Samtidigt anses piraterna vara snabbare på att haka på nya e-handelstrender […]

Värdefull data – myt eller verklighet?

Hela världen har blivit galen i data, och mängden data som samlas in ökar exponentiellt. Värdet av data kan verka uppenbart för alla, men faktum är att varje enskild datapunkt i sig nästan är värdelös; data blir värdefull först när den aggregerats, strukturerats och bearbetats. Detta faktum, tillsammans med några andra av datans unika egenskaper, har långtgående […]

Köp inte kejsarens nya kläder. Lär dig att hitta verkligt värde i innovation.

Vet ni värdet på de tillgångar som era investeringsobjekt sitter på, idag och i framtiden när ni gör er due diligence? Stora investeringar görs i start-ups och scale-up bolag, men sällan görs investeringarna utifrån kunskap om specifikt vilka tillgångar som finns i bolaget och hur dessa tillgångar bidrar till långsiktiga värden. Det finns många myter […]