Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att skydda en affärsmodell.  Vi måste anlägga ett bredare perspektiv och med hjälp av innovatiosnjuridik så är det fullt möjligt att skapa långsiktiga kontrollpositioner med utgångspunkt i företags affärsidé och affärsmodell.  En grundförutsättning för detta är att vi måste veta vilka beståndsdelar i en affärsidé och i förläningen en affärsmodell har för att kunna skapa långsiktiga kontrollpositioner kring värdefulla delar av er affärsmodell.

Frågan om det går skydda en affärsidé är förmodligen en av de vanligaste frågorna som yrkesverksamma i IP-sektorn stöter på. De allra flesta med betydande erfarenhet av att jobba med IP skulle förmodligen säga att det inte är möjligt. Detta är till stor del beroende av hur branschfolk är inskolade med utgångspunkten att IP är strikt juridiskt definierad, det är dock inte helt korrekt. För att kunna ge ett mer rättvisande svar krävs att vi förstår det grundläggande konceptet med affärsmodeller och dess beståndsdelar samt att vi lyfter vår förståelse av IP över den juridiska domänen. Detta kräver att man definierar vad en affärsmodell är för något, exempelvis enl. följande:

”En affärsmodell förklarar rationaliteten bakom hur en organisation skapar, levererar och fångar värde” – Osterwalder, bl.a.

Enligt denna definition är en affärsmodell i mångt och mycket ledningens beskrivning av det värde som ett företag försöker skapa. Som mycket annat som aggregeras och formuleras på denna nivå är det något oprecist och luddigt. Trots detta uppfattas det som ett rimligt, eller t.o.m. nödvändigt, tillvägagångssätt för att konkurrera på marknaden. Flertalet exempel (Uber, Spotify och App Store) som är exempel på disruption beskrivs ofta som resultatet av att man infört en ny affärsmodell. Det är dock sällan som ett enskilt bolag kommer att vara helt ensamma om sin  affärsmodell, oavsett om den är disruptiv eller bara nytänkande. Det finns exempelvis flera bolag som tillhandahåller ett liknande (om inte samma) erbjudande som Spotify. Det finns även flera konkurrerande motsvarigheter till App Store via andra plattformar. Så frågan om ”vi kan skydda vår affärsidé?” är rimlig, men inte rätt formulerad. För att kunna skydda eller utöva kontroll över en affärsidé i förhållande till det kommersiella landskapet kommer man behöva bryta ner affärsmodellen i mindre beståndsdelar. Därför borde frågan omformuleras till ”I vilken omfattning kan delar av min affärsidé skyddas och vilka delar är kritiska att skydda framgent? När väl denna fråga är ställd och besvarad är det relevant att fundera över vilka innovations juridiska instrument för skydd och kontroll som är applicerbara i den specifika situationen.

Den 10/3, samlar IPQ ett antal företag för att diskutera dessa frågor, så om du eller ditt företag vill vara med kan ni anmäla er till vårt frukostseminarium via bildlänken nedan.

Relaterat innehåll

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Utvecklingen i Kina ställer krav på företag som ska ge sig in i den kinesiska marknaden

Nära på hälften av alla varumärkesansökningar i världen 2017 gjordes i Kina (ca 5,7 miljoner ansökningar). Året därefter uppgick antalet varumärkesansökningar i Kina till ca 7,4 miljoner. Detta kan ställas i relation till antalet varumärkesansökningar i Europa som var ca 150 000 samma år, eller endast 2% av de kinesiska. Skillnaden i antalet varumärkesansökningar medför förändringar […]

Kinesisk teknik och europeiskt mode – En helig allians?

Det är inte länge sedan modebranschen sågs som raka motsatsen till den snabbrörliga tech-industrin – konservativ och traditionell. Detta håller snabbt på att förändras, och idag vänder sig modevärldens största företag alltmer blicken nedåt – mot små startup-bolag. I en värld där hållbarhet blivit en del av slutresultatet har samarbeten mellan teknikföretag och modeföretag blivit […]

Kopiering en moralisk fråga i Kina? Diskriminering av utländska företag? Lär dig om hur det egentligen är!

Det finns en utbredd uppfattning om att det kinesiska rättssystemet är som en svart låda. Ingen vet hur det fungerar, och få vågar lita på rättvis behandling. Många europeiska företag upplever att kinesiska företag får orättvisa fördelar och att rättssystemet ibland tillåter ren stöld. Det kan kännas otryggt, men bygger i många fall på en […]