Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det här är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. I och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet, så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell IP är det svårt att skydda en affärsmodell.  Vi måste anlägga ett bredare perspektiv och med hjälp av innovatiosnjuridik så är det fullt möjligt att skapa långsiktiga kontrollpositioner med utgångspunkt i företags affärsidé och affärsmodell.  En grundförutsättning för detta är att vi måste veta vilka beståndsdelar i en affärsidé och i förläningen en affärsmodell har för att kunna skapa långsiktiga kontrollpositioner kring värdefulla delar av er affärsmodell.

Frågan om det går skydda en affärsidé är förmodligen en av de vanligaste frågorna som yrkesverksamma i IP-sektorn stöter på. De allra flesta med betydande erfarenhet av att jobba med IP skulle förmodligen säga att det inte är möjligt. Detta är till stor del beroende av hur branschfolk är inskolade med utgångspunkten att IP är strikt juridiskt definierad, det är dock inte helt korrekt. För att kunna ge ett mer rättvisande svar krävs att vi förstår det grundläggande konceptet med affärsmodeller och dess beståndsdelar samt att vi lyfter vår förståelse av IP över den juridiska domänen. Detta kräver att man definierar vad en affärsmodell är för något, exempelvis enl. följande:

”En affärsmodell förklarar rationaliteten bakom hur en organisation skapar, levererar och fångar värde” – Osterwalder, bl.a.

Enligt denna definition är en affärsmodell i mångt och mycket ledningens beskrivning av det värde som ett företag försöker skapa. Som mycket annat som aggregeras och formuleras på denna nivå är det något oprecist och luddigt. Trots detta uppfattas det som ett rimligt, eller t.o.m. nödvändigt, tillvägagångssätt för att konkurrera på marknaden. Flertalet exempel (Uber, Spotify och App Store) som är exempel på disruption beskrivs ofta som resultatet av att man infört en ny affärsmodell. Det är dock sällan som ett enskilt bolag kommer att vara helt ensamma om sin  affärsmodell, oavsett om den är disruptiv eller bara nytänkande. Det finns exempelvis flera bolag som tillhandahåller ett liknande (om inte samma) erbjudande som Spotify. Det finns även flera konkurrerande motsvarigheter till App Store via andra plattformar. Så frågan om ”vi kan skydda vår affärsidé?” är rimlig, men inte rätt formulerad. För att kunna skydda eller utöva kontroll över en affärsidé i förhållande till det kommersiella landskapet kommer man behöva bryta ner affärsmodellen i mindre beståndsdelar. Därför borde frågan omformuleras till ”I vilken omfattning kan delar av min affärsidé skyddas och vilka delar är kritiska att skydda framgent? När väl denna fråga är ställd och besvarad är det relevant att fundera över vilka innovations juridiska instrument för skydd och kontroll som är applicerbara i den specifika situationen.

Den 10/3, samlade IPQ ett antal företag för att diskutera dessa frågor. Nedan kan du ta del av en sammanfattning/Key takeaways från detta seminarium: ”Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé”(10/3).

Relaterat innehåll

PROTECTING TRADE MARKS IN RELATION TO RETAIL SERVICES IN CHINA

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Rouse VD intervjuas i Dagens industri (DI)

(Källa: Dagens Industri, 2020-05-18,”Piratkopior frodas i coronakrisen”) KINAS PIRATKOPIOR FRODAS I CORONAKRISEN HONGKONG. Trots att varuhandel över hela världen avstannat i spåren av virusutbrottet så har en kategori fortsatt att frodas: piratkopior från Kina. Det visar en ny undersökning som Di tagit del av.  Samtidigt anses piraterna vara snabbare på att haka på nya e-handelstrender […]

Värdefull data – myt eller verklighet?

Hela världen har blivit galen i data, och mängden data som samlas in ökar exponentiellt. Värdet av data kan verka uppenbart för alla, men faktum är att varje enskild datapunkt i sig nästan är värdelös; data blir värdefull först när den aggregerats, strukturerats och bearbetats. Detta faktum, tillsammans med några andra av datans unika egenskaper, har långtgående […]

Köp inte kejsarens nya kläder. Lär dig att hitta verkligt värde i innovation.

Vet ni värdet på de tillgångar som era investeringsobjekt sitter på, idag och i framtiden när ni gör er due diligence? Stora investeringar görs i start-ups och scale-up bolag, men sällan görs investeringarna utifrån kunskap om specifikt vilka tillgångar som finns i bolaget och hur dessa tillgångar bidrar till långsiktiga värden. Det finns många myter […]