Fotbollsinnovation i kölvattnet av Corona-pandemin

Nöden är uppfinningarnas moder, vilket sällan har varit tydligare än just nu. En våg av nya innovationer sköljer över världen i Corona-pandemins kölvatten. Många av dem kommer troligtvis påverka vår värld även efter pandemin är över. 

Corona-pandemin har påverkat alla delar av samhället, och kommer också att ha en långsiktig påverkan på näringslivet. Pandemin har, genom att den inneburit helt nya förutsättningar och möjliggjort många nya affärsmodeller, potential att förändra världen för alltid. ”Telemedicine”, 3D-printande av respiratorer och mobilbaserad kontaktspårning är bara tre exempel på digitala tekniker som formligen exploderat, men innovationen kommer också i betydligt mer folknära format. Ta den danska fotbollsklubben AGF i Århus, som ogärna ville spela sina matcher utan publik. De satte upp kameror och skärmar på arenan så att fans och spelare kunde se och höra varandra, och sålde biljetter till matchen som vanligt (utan att behöva betala för säkerhet och städning på arenan!).  

Det är ingen nyhet att innovation sker som snabbast vid kriser. Frågan är vilka innovationer som samhället kommer värdera även efter krisen. Dessa samhälleliga förändringar innebär möjligheter för nya företag, men också utmaningar för äldre företag vars innovation kanske gjorts värdelös i ett slag. Detta kan ha stora konsekvenser för dessa företags framtida strategi, och på lång sikt även deras värdering. Det är viktigt att vara på tårna, annars kanske man missar matchen.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Problemet med att räkna på IP

Att söka patent är inte billigt, och de flesta inser snabbt att kostnaden för ansökningsprocessen måste vägas mot potentiella inkomster. Frågan är hur man bäst går till väga för att göra det. Om man har lyssnat på oss de senaste åren kan man lätt få intrycket att det handlar om att göra en enkel DCF-modell […]

Smarta sekretessavtal istället för dyra patent?

När du har gjort en uppfinning och vill få ut den på marknaden finns det många fallgropar. I allmänhet måste du samarbeta med andra för att komma vidare med uppfinningen, och då är det viktigt att säkerställa att du behåller kontrollen över din uppfinning. Genom ett välskrivet sekretessavtal kan man se till att skapa goda […]

Har du blivit hemmablind?

Att identifiera och skapa kontroll över sin IP och sin affär blir allt viktigare i en innovationsdriven och hårt konkurrensutsatt värld. Hur vet du att du inte missar att ta tillvara de tillgångar och den kompetens som finns i ditt företag? All IP är en investering för framtiden och uppfattas också som en sådan. Formaliserad […]