Fotbollsinnovation i kölvattnet av Corona-pandemin

Nöden är uppfinningarnas moder, vilket sällan har varit tydligare än just nu. En våg av nya innovationer sköljer över världen i Corona-pandemins kölvatten. Många av dem kommer troligtvis påverka vår värld även efter pandemin är över. 

Corona-pandemin har påverkat alla delar av samhället, och kommer också att ha en långsiktig påverkan på näringslivet. Pandemin har, genom att den inneburit helt nya förutsättningar och möjliggjort många nya affärsmodeller, potential att förändra världen för alltid. ”Telemedicine”, 3D-printande av respiratorer och mobilbaserad kontaktspårning är bara tre exempel på digitala tekniker som formligen exploderat, men innovationen kommer också i betydligt mer folknära format. Ta den danska fotbollsklubben AGF i Århus, som ogärna ville spela sina matcher utan publik. De satte upp kameror och skärmar på arenan så att fans och spelare kunde se och höra varandra, och sålde biljetter till matchen som vanligt (utan att behöva betala för säkerhet och städning på arenan!).  

Det är ingen nyhet att innovation sker som snabbast vid kriser. Frågan är vilka innovationer som samhället kommer värdera även efter krisen. Dessa samhälleliga förändringar innebär möjligheter för nya företag, men också utmaningar för äldre företag vars innovation kanske gjorts värdelös i ett slag. Detta kan ha stora konsekvenser för dessa företags framtida strategi, och på lång sikt även deras värdering. Det är viktigt att vara på tårna, annars kanske man missar matchen.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Designskydd i affärsrelationer

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Vi har tidigare prata om designskyddet som IP-världens Schweizerkniv, men i vårt kommande webinarium kommer vi att prata mer om hur designskyddets speciella utformning innebär skillnader för hur man bör använda sig av det i relationsbaserade skyddsformer för IP. Välkomna […]

Erik Oskarsson tar över som ny VD för Rouse Sweden!

Det är nu två år sedan förvärvet av IPQ och den efterföljande etableringen av varumärket Rouse Sweden på den svenska marknaden vilket ni som kunder, och självklart våra konsulter, bidragit till i allra högsta grad. Integrationen mellan Rouse och IPQ har gått över förväntan och verksamheten är stabil.  Tiden är därför mogen för ännu en […]

DEBATTARTIKEL: Driv klimatvänlig innovation och tillväxt via patentsystemet

Förslaget i denna debattartikel går ut på att revidera dagens patentsystem genom att tillföra ökade gröna incitament för uppfinnare och näringsliv. Initiativet syftar till att påskynda och driva klimatvänlig innovation och tillväxt. Klimatfrågan har kommit att betraktas som vår tids stora ödesfråga av allt fler vilket är positivt, men samtidigt är det lätt att drabbas […]