Fotbollsinnovation i kölvattnet av Corona-pandemin

Nöden är uppfinningarnas moder, vilket sällan har varit tydligare än just nu. En våg av nya innovationer sköljer över världen i Corona-pandemins kölvatten. Många av dem kommer troligtvis påverka vår värld även efter pandemin är över. 

Corona-pandemin har påverkat alla delar av samhället, och kommer också att ha en långsiktig påverkan på näringslivet. Pandemin har, genom att den inneburit helt nya förutsättningar och möjliggjort många nya affärsmodeller, potential att förändra världen för alltid. ”Telemedicine”, 3D-printande av respiratorer och mobilbaserad kontaktspårning är bara tre exempel på digitala tekniker som formligen exploderat, men innovationen kommer också i betydligt mer folknära format. Ta den danska fotbollsklubben AGF i Århus, som ogärna ville spela sina matcher utan publik. De satte upp kameror och skärmar på arenan så att fans och spelare kunde se och höra varandra, och sålde biljetter till matchen som vanligt (utan att behöva betala för säkerhet och städning på arenan!).  

Det är ingen nyhet att innovation sker som snabbast vid kriser. Frågan är vilka innovationer som samhället kommer värdera även efter krisen. Dessa samhälleliga förändringar innebär möjligheter för nya företag, men också utmaningar för äldre företag vars innovation kanske gjorts värdelös i ett slag. Detta kan ha stora konsekvenser för dessa företags framtida strategi, och på lång sikt även deras värdering. Det är viktigt att vara på tårna, annars kanske man missar matchen.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]