Fotbollsinnovation i kölvattnet av Corona-pandemin

Nöden är uppfinningarnas moder, vilket sällan har varit tydligare än just nu. En våg av nya innovationer sköljer över världen i Corona-pandemins kölvatten. Många av dem kommer troligtvis påverka vår värld även efter pandemin är över. 

Corona-pandemin har påverkat alla delar av samhället, och kommer också att ha en långsiktig påverkan på näringslivet. Pandemin har, genom att den inneburit helt nya förutsättningar och möjliggjort många nya affärsmodeller, potential att förändra världen för alltid. ”Telemedicine”, 3D-printande av respiratorer och mobilbaserad kontaktspårning är bara tre exempel på digitala tekniker som formligen exploderat, men innovationen kommer också i betydligt mer folknära format. Ta den danska fotbollsklubben AGF i Århus, som ogärna ville spela sina matcher utan publik. De satte upp kameror och skärmar på arenan så att fans och spelare kunde se och höra varandra, och sålde biljetter till matchen som vanligt (utan att behöva betala för säkerhet och städning på arenan!).  

Det är ingen nyhet att innovation sker som snabbast vid kriser. Frågan är vilka innovationer som samhället kommer värdera även efter krisen. Dessa samhälleliga förändringar innebär möjligheter för nya företag, men också utmaningar för äldre företag vars innovation kanske gjorts värdelös i ett slag. Detta kan ha stora konsekvenser för dessa företags framtida strategi, och på lång sikt även deras värdering. Det är viktigt att vara på tårna, annars kanske man missar matchen.

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Designskyddet – en IP-rättslig Schweizerkniv

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Som tur är kan man med lite uppfinningsrikedom slippa kostsamma patent och ändå skydda sin innovation. Vill du veta hur? Det handlar om IP-världens bäst bevarade hemlighet – Designskyddet. Kanske är det på grund av dess namn som designskyddet ofta […]

Saknar du också renässansen?

I en tid när en människa måste spendera en halv livstid för att bli expert på bara en specifik komponent på en minimal kiselplatta är det inte konstigt att man avundas renässansens stora män och kvinnor. Genier som Leonardo da Vinci, Margareta av Navarra och Benjamin Franklin (listan kan göras lång) rörde sig nästan ansträngningslöst […]

Är du en haj eller lotsfisk? Om ekosystem i näringslivet

I mitten av 1930-talet introducerade den brittiske botanikern Arthur Tansley det biologiska fenomenet ”ekosystem”; enkelt uttryckt ett system av levande organismer som samverkar med varandra och sin omgivande fysiska miljö på ett sådant sätt att de kan beskrivas som ”en” enhet. Nästan 60 år senare använde affärsstrategen James Moore för första gången begreppet (i den […]