Nöden är uppfinningarnas moder, vilket sällan har varit tydligare än just nu. En våg av nya innovationer sköljer över världen i Corona-pandemins kölvatten. Många av dem kommer troligtvis påverka vår värld även efter pandemin är över.
Corona-pandemin har påverkat alla delar av samhället, och kommer också att ha en långsiktig påverkan på näringslivet. Pandemin har, genom att den inneburit helt nya förutsättningar och möjliggjort många nya affärsmodeller, potential att förändra världen för alltid. ”Telemedicine”, 3D-printande av respiratorer och mobilbaserad kontaktspårning är bara tre exempel på digitala tekniker som formligen exploderat, men innovationen kommer också i betydligt mer folknära format. Ta den danska fotbollsklubben AGF i Århus, som ogärna ville spela sina matcher utan publik. De satte upp kameror och skärmar på arenan så att fans och spelare kunde se och höra varandra, och sålde biljetter till matchen som vanligt (utan att behöva betala för säkerhet och städning på arenan!).
Det är ingen nyhet att innovation sker som snabbast vid kriser. Frågan är vilka innovationer som samhället kommer värdera även efter krisen. Dessa samhälleliga förändringar innebär möjligheter för nya företag, men också utmaningar för äldre företag vars innovation kanske gjorts värdelös i ett slag. Detta kan ha stora konsekvenser för dessa företags framtida strategi, och på lång sikt även deras värdering. Det är viktigt att vara på tårna, annars kanske man missar matchen.
Fotbollsinnovation i kölvattnet av Corona-pandemin
