Coronaviruset: EUIPO fortsätter att förlänga frister – Nu för alla berörda parter!

Coronoavirusets omfattning och samhällspåverkan lämnar ingen oberörd, oavsett om det gäller privatpersoner, myndigheter eller näringslivet. Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet EUIPO är inget undantag. Under den senaste månaden har en rad beslut utfärdats där frister under vissa stipulerade datum har förlängts. Samma dag som den svenska folkhälsomyndigheten rekommenderade att de med möjlighet att jobba hemifrån skulle göra det kom nästa beslut om förlängning av frister från EUIPO.

I det beslut som utfärdades igår den 16 mars 2020 av EUIPO:s verkställande direktör meddelades att de frister som löper ut från 9 mars 2020 till 30 april 2020 kommer att förlängas till 1 maj med omedelbar verkan. Detta är det senaste i en rad beslut där EUIPO har förlängt samtliga frister för de parter som berörs. Den viktiga skillnaden från tidigare beslut är att detta omfattar samtliga parter som har frister som löper ut under den berörda tidsperioden. Tidigare beslut omfattade endast parter som har sitt säte eller boplats i Kina. Alltså är det senaste beslutet är mer omfattande än de tidigare beslut som meddelats.

Detta innebär att de parter som skulle behöva inkomma med svar till myndigheten i framförallt mars får lite andrum. Då många verksamheter är kostnadskänsliga i dagsläget innebär detta en respit för berörda parter att skjuta fram diverse kostnader och allokera sina resurser för mer akuta behov, om än för ytterst tillfälligt. Med tanke på att detta beslut är det senaste i en rad där EUIPO förlängt fristerna och att Coronavirusets samhällsomvälvande effekter blir mer påtagliga finns en chans att det kommer ytterligare beslut där frister som löper ut under senare datum kommer att förlängas, Detta är dock inget som går att garantera, så därför rekommenderar vi att kommande frister hanteras som om fristdatumet inte kommer att förlängas.

Vi på Rouse gör vårt yttersta för att motverka Coronavirusets effekter och fortsätter jobba från våra hemmakontor i väntan på nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten. Vi kommer hålla er fortsatt uppdaterade om viktiga utvecklingar gällande EUIPO:s fortsatta hantering av frister.

Kontakt

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]