Designskydd i affärsrelationer

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Vi har tidigare prata om designskyddet som IP-världens Schweizerkniv, men i vårt kommande webinarium kommer vi att prata mer om hur designskyddets speciella utformning innebär skillnader för hur man bör använda sig av det i relationsbaserade skyddsformer för IP. Välkomna till Rouse-webinariet ”Designskyddet i affärsrelationer” den 22e juni.

Ett företags tillgångar ligger till grund för all dess verksamhet. För många små innovativa företag är immateriella tillgångar viktigare än de fysiska. Vi på Rouse har tidigare skrivit om ”dead capital” och om hur små företag måste skapa en kontrollposition runt sina immateriella tillgångar för att kunna få tillgång till kapitalmarknader. Det är där designskyddet kommer in.

Designskyddet är unikt av flera skäl. Det är billigt, enkelt och erbjuder en möjlighet att tvista billigt. Det kan användas som ett substitut för eller ett tilläggsskydd till patent, och för att förstärka varumärkesskydd. Dessa egenskaper gör det till otroligt användbart i rätt situation, men innebär också att man som entreprenör måste tänka lite annorlunda för att utnyttja designskyddet för att skapa kontrollpositioner.

Ett designskydd (eller mönsterskydd som det också kallas) är billigt, men det löper ofta under kort tid. Efter fem år måste det förnyas, vilket betyder att man vart femte år får en möjlighet att revidera sin värdering av skyddet, vilket givetvis kan få stora konsekvenser för de affärsrelationer som är beroende eller påverkas av det. Detta innebär att det finns både mer och vinna och mer att förlora på att använda designskyddet för att bygga det som vi på Rouse kallar relationsbaserade IP-skydd.

Designskyddet är kostnadseffektivt och kan erbjuda ett enkelt skydd för de som inte har råd med eller av andra skäl inte kan få patent, men kan också användas som ett komplement till patent och varumärkesregistreringar för att bygga ett utökat skydd, stärka kontrollpositioner, och som ett kostnadseffektivt slagträ vid eventuell konflikt. På Rouse webinarium ”Designskyddet i affärsrelationer” få du lära dig mer om hur du kan använda designskyddet för att skapa starkare relationsbaserade skydd för dina immateriella tillgångar. Anmälan är kostnadsfri och sker via bildlänken nedan:

/Anna Theander

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Erik Oskarsson tar över som ny VD för Rouse Sweden!

Det är nu två år sedan förvärvet av IPQ och den efterföljande etableringen av varumärket Rouse Sweden på den svenska marknaden vilket ni som kunder, och självklart våra konsulter, bidragit till i allra högsta grad. Integrationen mellan Rouse och IPQ har gått över förväntan och verksamheten är stabil.  Tiden är därför mogen för ännu en […]

DEBATTARTIKEL: Driv klimatvänlig innovation och tillväxt via patentsystemet

Förslaget i denna debattartikel går ut på att revidera dagens patentsystem genom att tillföra ökade gröna incitament för uppfinnare och näringsliv. Initiativet syftar till att påskynda och driva klimatvänlig innovation och tillväxt. Klimatfrågan har kommit att betraktas som vår tids stora ödesfråga av allt fler vilket är positivt, men samtidigt är det lätt att drabbas […]

Problemet med att räkna på IP

Att söka patent är inte billigt, och de flesta inser snabbt att kostnaden för ansökningsprocessen måste vägas mot potentiella inkomster. Frågan är hur man bäst går till väga för att göra det. Om man har lyssnat på oss de senaste åren kan man lätt få intrycket att det handlar om att göra en enkel DCF-modell […]