Dags att fokusera på fördelarna med GDPR

Hårda krav, stora omställningar och potentiella problem – så har det låtit om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Det är fel fokus om du frågar oss.

Stora förändringar innebär självklart mycket jobb. Samtidigt finns det mycket att vinna med GDPR och arbetet som ditt företag behöver göra för att leva upp till de nya kraven.

Vinn förtroende med GDPR

Att ha bättre kontroll över hur ni hanterar personuppgifter och kunna visa det kommer bli en konkurrensfördel framöver. Kunder, anställda, partners och leverantörer blir mer och mer uppmärksamma på den här typen av frågor och väger in dem i sina affärsbeslut.

Lär känna dina kunder

Den information du kan få av och om dina kunder är en ovärderlig tillgång för företagets utveckling: samlar du in och hanterar rätt sorts personuppgifter får du viktig och användbar kunskap om deras beteende. För vissa företag är personuppgifterna grunden för hela affärsidén (som för Google och Facebook), men även när det inte är så är det ändå viktigt att komma ihåg att kunderna använder personuppgifterna som betalning – inte så konstigt att du ska sköta dem på ett tydligt och genomarbetat sätt.

Ett regelverk i hela EU

När reglerna ser likadana ut i hela EU är det enklare att samarbeta eller utveckla verksamheten utanför landets gränser. Du behöver inte hålla koll på vad som gäller i olika länder eller anpassa företagets lösningar. Gemensamma regler skapar en trygghet för både dig och kunderna, och du slipper hantera flera olika regelverk.

Har du fastnat på vägen? Hör av dig till oss.

 

 

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Designskyddet – en IP-rättslig Schweizerkniv

Små innovativa företag med stora immaterialrättsliga tillgångar upplever sig ofta inte ha råd med patent. Som tur är kan man med lite uppfinningsrikedom slippa kostsamma patent och ändå skydda sin innovation. Vill du veta hur? Det handlar om IP-världens bäst bevarade hemlighet – Designskyddet. Kanske är det på grund av dess namn som designskyddet ofta […]

Saknar du också renässansen?

I en tid när en människa måste spendera en halv livstid för att bli expert på bara en specifik komponent på en minimal kiselplatta är det inte konstigt att man avundas renässansens stora män och kvinnor. Genier som Leonardo da Vinci, Margareta av Navarra och Benjamin Franklin (listan kan göras lång) rörde sig nästan ansträngningslöst […]

Är du en haj eller lotsfisk? Om ekosystem i näringslivet

I mitten av 1930-talet introducerade den brittiske botanikern Arthur Tansley det biologiska fenomenet ”ekosystem”; enkelt uttryckt ett system av levande organismer som samverkar med varandra och sin omgivande fysiska miljö på ett sådant sätt att de kan beskrivas som ”en” enhet. Nästan 60 år senare använde affärsstrategen James Moore för första gången begreppet (i den […]