Dags att fokusera på fördelarna med GDPR

Hårda krav, stora omställningar och potentiella problem – så har det låtit om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Det är fel fokus om du frågar oss.

Stora förändringar innebär självklart mycket jobb. Samtidigt finns det mycket att vinna med GDPR och arbetet som ditt företag behöver göra för att leva upp till de nya kraven.

Vinn förtroende med GDPR

Att ha bättre kontroll över hur ni hanterar personuppgifter och kunna visa det kommer bli en konkurrensfördel framöver. Kunder, anställda, partners och leverantörer blir mer och mer uppmärksamma på den här typen av frågor och väger in dem i sina affärsbeslut.

Lär känna dina kunder

Den information du kan få av och om dina kunder är en ovärderlig tillgång för företagets utveckling: samlar du in och hanterar rätt sorts personuppgifter får du viktig och användbar kunskap om deras beteende. För vissa företag är personuppgifterna grunden för hela affärsidén (som för Google och Facebook), men även när det inte är så är det ändå viktigt att komma ihåg att kunderna använder personuppgifterna som betalning – inte så konstigt att du ska sköta dem på ett tydligt och genomarbetat sätt.

Ett regelverk i hela EU

När reglerna ser likadana ut i hela EU är det enklare att samarbeta eller utveckla verksamheten utanför landets gränser. Du behöver inte hålla koll på vad som gäller i olika länder eller anpassa företagets lösningar. Gemensamma regler skapar en trygghet för både dig och kunderna, och du slipper hantera flera olika regelverk.

Har du fastnat på vägen? Hör av dig till oss.

 

 

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

Intellectual property management – too often nonintellectual

Creating, leveraging and protecting intellectual property is a key business activity of any modern company. To be able to do so effectively, it is paramount to develop and implement an organizational structure able to handle the different challenges of IP ideation, maintenance and use. It is also important to build and maintain a corporate culture […]

Patent och enforcement i Kina: ett strategiperspektiv

Det kinesiska rättssystemet för immateriella tillgångar uppfattas av många som otydligt, orättvist och som favoriserande gentemot inhemska företag. För någon som följt utvecklingen i Kina de senaste femton åren är det faktiskt svårt att hålla med. Företag frågar sig idag inte om, utan hur, man ska använda sig av patentsystemet i Kina för att skydda […]

Innovation at the tail of Covid-19

In the wake of a health crisis, the Covid-19 pandemic, we are facing a financial crisis which will have long term consequences. Financial crises, like this one, can be dangerous and chaotic. They can, however, also be catalysts of change, creating new competitive landscapes and reshaping old ones. Capitalizing on the opportunities while containing the […]