Dags att fokusera på fördelarna med GDPR

Hårda krav, stora omställningar och potentiella problem – så har det låtit om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Det är fel fokus om du frågar oss.

Stora förändringar innebär självklart mycket jobb. Samtidigt finns det mycket att vinna med GDPR och arbetet som ditt företag behöver göra för att leva upp till de nya kraven.

Vinn förtroende med GDPR

Att ha bättre kontroll över hur ni hanterar personuppgifter och kunna visa det kommer bli en konkurrensfördel framöver. Kunder, anställda, partners och leverantörer blir mer och mer uppmärksamma på den här typen av frågor och väger in dem i sina affärsbeslut.

Lär känna dina kunder

Den information du kan få av och om dina kunder är en ovärderlig tillgång för företagets utveckling: samlar du in och hanterar rätt sorts personuppgifter får du viktig och användbar kunskap om deras beteende. För vissa företag är personuppgifterna grunden för hela affärsidén (som för Google och Facebook), men även när det inte är så är det ändå viktigt att komma ihåg att kunderna använder personuppgifterna som betalning – inte så konstigt att du ska sköta dem på ett tydligt och genomarbetat sätt.

Ett regelverk i hela EU

När reglerna ser likadana ut i hela EU är det enklare att samarbeta eller utveckla verksamheten utanför landets gränser. Du behöver inte hålla koll på vad som gäller i olika länder eller anpassa företagets lösningar. Gemensamma regler skapar en trygghet för både dig och kunderna, och du slipper hantera flera olika regelverk.

Har du fastnat på vägen? Hör av dig till oss.

 

 

Relaterat innehåll

Hur hindrar vi någon från att stjäla vår affärsidé?

Hur hindrar vi andra från att stjäla vår affärsidé? Det är en fråga vi får ofta. Det ”enkla” svaret är att det är svårt att skydda en affärsidé. Att frågan uppstår är inte konstigt, i och med att innovation blir mer och mer affärsmodellsdrivet så är frågan aktuell för de flesta företag. Men, med traditionell […]

Protecting trade marks in relations to retail services in China

Registering trade marks in relation to retail services is now a widely accepted practice in most countries – but not in China.  In China, the Trademarks Office (CTMO) accepts applications for registration in relation to retail services only in certain specific and limited cases. There are, however, signs that things are changing. This article describes […]

IP and the Business Model Canvas.

”Can we protect our business model?” That is probably the most common question professionals in the Intellectual Property (IP) space are being asked. And the most people with significant experience of working with IP and IP professionals in general would give probably give you the same answer. That it is not possible. This answer is […]

”Det är oftast lättare att fatta beslut om patent än att inte göra det”

Vad är er teknologi värd? Stora investeringar görs i teknologi och IP, men alltför ofta saknar investeringarna en tydlig koppling till värdeskapande. Detta är problematiskt av många skäl, men framförallt eftersom det leder till ett ineffektivt utnyttjande av resurser på företagen, som i brist på tydliga värderingar av deras tillgångar baserar sina investeringsbeslut på andra […]

”Last-mover advantage” – en affärsmässig realitet utan IP-kontroll

Fintech-bolag (”Financial Technology”) håller på att förändra världen med nya, innovativa affärsmodeller. Det finns en uppfattning att Fintech-bolagens stora konkurrensfördelar, unika kombinationer av modern teknik och affärsmodeller, är svåra att skydda med traditionell IP. Att företagen på den grunden avstår från att skapa kontroll med IP gör att framgångskoncept blir relativt lätta att kopiera för […]