Dags att fokusera på fördelarna med GDPR

Hårda krav, stora omställningar och potentiella problem – så har det låtit om den nya dataskyddsförordningen GDPR. Det är fel fokus om du frågar oss.

Stora förändringar innebär självklart mycket jobb. Samtidigt finns det mycket att vinna med GDPR och arbetet som ditt företag behöver göra för att leva upp till de nya kraven.

Vinn förtroende med GDPR

Att ha bättre kontroll över hur ni hanterar personuppgifter och kunna visa det kommer bli en konkurrensfördel framöver. Kunder, anställda, partners och leverantörer blir mer och mer uppmärksamma på den här typen av frågor och väger in dem i sina affärsbeslut.

Lär känna dina kunder

Den information du kan få av och om dina kunder är en ovärderlig tillgång för företagets utveckling: samlar du in och hanterar rätt sorts personuppgifter får du viktig och användbar kunskap om deras beteende. För vissa företag är personuppgifterna grunden för hela affärsidén (som för Google och Facebook), men även när det inte är så är det ändå viktigt att komma ihåg att kunderna använder personuppgifterna som betalning – inte så konstigt att du ska sköta dem på ett tydligt och genomarbetat sätt.

Ett regelverk i hela EU

När reglerna ser likadana ut i hela EU är det enklare att samarbeta eller utveckla verksamheten utanför landets gränser. Du behöver inte hålla koll på vad som gäller i olika länder eller anpassa företagets lösningar. Gemensamma regler skapar en trygghet för både dig och kunderna, och du slipper hantera flera olika regelverk.

Har du fastnat på vägen? Hör av dig till oss.

 

 

Relaterat innehåll